| 0 التعليقات ]

كتبها تيتو المصري

بسم الله الرحمن الرحيم

نفسي اعرف حأجة هو " دين ابوهم ايه " ....؟

ايون هما بقي اللي قصدي انا عليهم انا هقولك ياسيدي بس اسمع نضف ليا كده لو موأخذة ودآنك عشأن تفهم انا

أقصد مين بظبط " نقطة " ومن اول السطر ونقول يـآ هآدي .

" دين ابوهم ايه " بتوع انا اسف يأمخلوع ياللي بتلعب فِ مناخيرك , دول دين ابوهم ايه نفسي اعرف , يعني

دول مش عندهم دم مثلا ، بلاش دم ياسيدي مش عندهم شوية مية بتجري في جسمهم , هي العيال دي مش عندها

بجد دم ياناس ، يعني ام الشهيد قلبها محروق علي ابنها , وهو عامل زي وهو ئاعد زي " ألتور " اللهم يحفظنا

ويحفظكم طبعأ , قاعد بيأكل مع اهله ، هو نسي انه في غيره مش قاعد مع اهله في كرسي ، فاضي .

ماهو فعلا صح صدق المثل اللي بيقول " اللي مش يشوف من الغربال يبقي اعمي " بس سوري انا حعدل في

المثل ده واقول " : اللي مش يشوف من الغربال يبقي حمأر : " . هو انا نفسي اسألهم سؤآل تاني

هو انت ياض انت وهي مكتوب في " خانة البطاقة بتاعتكم ايه " والنبي فرجوهآني عشان عايز اشوفهأ

كلأكيت عاشر مرة نرجع ونقول ليهم " دين ابوكم ايه " ...؟

استني خد عندك ده لسه في ناس تانية بردوة مش اعرف " دين ابوهم ايه انا "

بتوع العجلة فسيت والكوتش اتخرم ، اللي خنقونا بصراحة ، اللي يحرق في دم ان أكترهم كأن قاعد مقضيها

في البيت بتفرج علي " سبس تووووووووون " هو والمرآة والعيآل بيآكلو لب وسوآدني ومريحين اعضائهم

خالص ع السرير ، ولأكأنه في ثورة ولا البلد فيها شرارى تيجي الوقتي تكلمه يبقي الرجل ايه اوعي

بروفسير ، في الدنيا يقولك وهو بكلمك ويبص ليك من تحت لفوق " انتو عيال سيس بنت كلب خربت البلد "

طيب انا عندي حل ياسيدي بالنسبة للعجلة اللي فسيت والكوتش اتخرم ، في عجلأتي علي ناصية بيتنا تيجي

اخليه يعملها ليك ، بربع جنية وحيأتك " عشأن تعرف بس ان الحأجة مش غليت " , لأ يقولك ايه العجلة

وقفت ، طيب مانت نازل عأمل ليا مظأهرأت وتقولي مش عارف بلطجية التحرير ، ياللي بتكلم كتير انت

مش تعرف ان دول اهالي الشهدأء عشان تعرف بس انك فأكسأن اوي انت بجد فأكس ثورة مش فأكس تحرير

بس ، ده انت في توهأن ، انا بردوة نفسي اسالك سؤأل " دين ابوكم ايه " لما نقولكم ان الناس عأيزه حقهأ

تقعدوأ ترغوأ وتقولوأ خربتو البلد ، من الاخر انا مرارتي اللي خربت بجد واتفقعت بصرأحة .

نرجع تاني كلأكيت عشرين مرة " دين ابوكم ايه " .

استني انت وهي رايحين فين ده في بقي ناس تانية دول مش اعرف دين ابوهم ايه بجد . تعالو نشوفهم

تعال بقي ياسيدي انت وهي نشوف الاسخم والي افظع بجد عمرك سمعت عن " حزب الكنبة " ..؟

شكلك سمعت او مش سمعت تعال اشرح ليك ماهو حزب الكنبة ، هكسب فيكم ثوآب واقولكم مين دول

ياسيدي دول ولأ ليهم في ألتور ولأ في طحين دول ياخي تقولهم شمآل يقولوأ أمين تقوللهم يمين يقولك امين

دول بقي لأ نزلوا الثورة ولآ نزلوأ ميدأن مصطفي محمود " انا اسف يأمخلوع " , ولآ نزلوأ روكسي " عجلة

ألأنتأج " , ولا نزلوأ التحرير " الثوآر آلشرفآء " .

دول كأنوأ فِ بيوتهم ومأزلوأ فِ بيتتهم ، بشجعو الكرة الحلوة سمعت انت بقي عن المثثل ده هههههههههههه

دول تقولهم قولوأ نعم عشأن تخشو الجنة قالو نعم ، تسألهم ليه يقولك اصل الجنة ع الابوآب هههههههههه ، تيجي

بعد شوية تشوفهم يقولك يآولآد آلكلب خربتو البلد , عايزين ايه من مبآرك ، ليه تحأكموأ وهكذأ فأهمني ، وشوية

لما اللعبة تحلو يقولك وربنا انتو عيآل جدعآن اخيرآ هتحأكموأ مخلوع ، يآه رجآلة وآلله ، همآ دول بقي " حزب

آلكنبة " اللي مش عايز يتحرك خآلص " لآ يتحرك ايجآبي , ولآ سلبي " قاعد فِ البيت ع طول هههههههههه

وآرجع واقولهم دين ابوكم ايه ، ...؟

وهي دي حكآيتي " وآحد مصري " مفقوع من كل دول ، وكلآكيت 100 مرة ، آرجع واقولكم " دين ابوهم ايه "

..؟ نفسي اعرف .......... واللي يعرف يبقي يديني رنة ع موبآيل بتآعي ، او مسج وآلنبي .

واستودعكم الله ، واسف اذا الكلآم كتير او في الفآظ . تحيآ مصر ، آلمجد للشهدآء

بقلم :. تيتو المصري

0 التعليقات

إرسال تعليق